03154822606
خلاصه اصول بازاریابی

همانطور که در انتهای مطلب قانون انتشار نوآوری در سایت زود یاد گفته شده است. طراحی محصول از وظایف اصلی بازاریاب هاست. 

منظور اگر شما قصد دارید در زمینه کاری خود موفق باشید باید طبق اصول بازاریابی ، محصول یا خدمات خود را طراحی کنید.

 

 بازاریابان هنگام شروع چنین تعریفی از بازاریابی فرا می گیرند: بازاریابی قرار دادن یک محصول و یا خدمات مناسب به قیمت مناسب در زمان و مکان مناسب است.

 

اصول بازاریابی 

 

کافی است محصولی را ایجاد کنید یا خدماتی را ارائه دهید که بسیاری از مردم آن را می‌خواهند، آن محصول را در مکانی عرضه کنید که بسیاری از مردم به طور منظم به آن‌جا مراجعه می‌کنند، قیمت آن را منطبق بر ارزش‌ها در نظر بگیرید و تمام این کارها را زمانی انجام دهید که مردم می‌خواهند خرید کنند.

 

با این حال، یافتن آن‌چه که مشتریان می‌خواهند، شناسایی مکان‌هایی که مردم خریدشان را از آن‌جا انجام می‌دهند و قیمت‌گذاری مناسب که نشان دهنده‌ی ارزش محصول باشد و گرد آوردن همه‌ی این‌ها در زمان مناسب کاری سخت به نظر می‌رسد. زیرا اگر فقط یک عنصر را به درستی انجام ندهید فاجعه به بار خواهد آمد. به عنوان مثال تصور کنید شخص یا شرکتی یک ماشین با سوخت اقتصادی فوق‌العاده را در کشوری که سوخت بسیار ارزان است عرضه کند، یا یک کتاب درسی را پس از شروع سال تحصیلی جدید منتشر کند و یا یک محصول یا خدمات را به قیمتی بسیار بالاتر از ارزش آن به فروش برساند. همه‌ی این مثال‌ها و صدها مثال دیگر مطمئنا ضررهای بزرگی به کسب‌وکارها خواهند رساند.

 

اصول بازاریابی یا آمیزه‌ی بازاریابی به شما کمک خواهد کرد زمانی که شروع  به کسب و کار خود می‌کنید از انجام این نوع اشتباهات جلوگیری کنید. اصول بازاریابی یا آمیزه‌ی بازاریابی یک عبارت کلی برای توصیف انواع کسب و کارها می باشد که سعی دارند محصول یا خدماتی را به بازار عرضه کنند. چهار p بازاریابی یک تعریف از آمیزه‌ی بازاریابی است که اولین بار در سال 1960 توسط جروم مک کارتی مطرح شد.

 

چهار p بازاریابی عبارتند از:

محصول (Product )

قیمت (Price)

مکان (Place)

توسعه(Promotion)

 pچهار

 

در طول سال‌های اخیر مدل‌ها بازاریابی توسعه پیدا کرده‌اند. در اینجا ما با الهام از مدل چهار p به شما پیشنهاد می کنیم برای شروع کسب و کار خود توجه کنید به این چهار فاکتور مهم  :

محصول

قیمت

دامنه حضور

تبلیغات

 

یک راه خوب برای درک این چهار فاکتور بازاریابی نام بردن زیر مجموعه های هر فاکتور (در صورت موجود ) و پرسیدن سوال‌هایی برای درک آمیزه‌ی بازاریابی است. در ادامه زیر مجموعه های هر فاکتور نام برده می شود و برخی از سوالاتی مطرح می‌شود که با پاسخ به آن‌ها در کسب‌وکارتان می‌توانید هر چهار عنصر را تعریف و بهتر درک کنید.

 

محصول: زیر مجموعه های این فاکتور در بازاریابی( نیاز ، کیفیت ، نام محصول ، تمایز ، بسته بندی ، پشتیبانی ، مجوز و یا تائید ها ) است.

نیاز : آیا مشتری به محصول و خدمات ما نیاز دارد ؟ با محصول ما نیازهایش برطرف می‌شود؟  چه ویژگی‌هایی در محصول برای پاسخگویی به نیازها وجود دارد؟ چگونه و کجا مشتری از آن استفاده خواهد کرد؟ چند نفر  و در چه گروه سنی به محصول ما نیاز دارند ؟

کیفیت : آیا محصول و خدمات  ارائه شده داری کیفیت قابل قبول برای مشتری است ؟آیا ویژگی‌هایی دیگری هم می‌توانستید به محصول اضافه کنید که نکردید؟ مشتری چگونه و چه موقع از محصول استفاده خواهد کرد؟

نام محصول : نام محصول شما چیست؟  آیا نام محصول شما قادر به جلب توجه مشتری است ؟ آیا نام محصول شما خاص است ؟

تمایز : آیا محصول و خدمات شما درای یک ویژگی نوآورانه یا متمایز می باشد ؟ چطور در نظر مشتری محصول و خدمات شما در مقابل رقبای خود متمایز خواهد شد؟

بسته بندی : آیا بسته بندی شما زیبا ، کم حجم ، ایمن ، نوآورانه و مناسب محصول شما است ؟

پشتیبانی : آیا محصول و یا خدمات شما ،  خدمات پشتیبانی نیز دارید ؟

مجوز و یا تائید ها : آیا محصول و یا خدمات شما داری مجوز و یا تائید شده از یک نهاد معتبر است ؟

  

قیمت

ارزش محصولات شما در نزد خریداران چگونه است؟ آیا مشتریان روی قیمت حساس هستند؟ آیا یک کاهش قیمت کوچک باعث می‌شود سهم بازار اضافی بدست آورید؟ یا یک افزایش قیمت کوچک غیرقابل تشخیص می‌تواند منجر به افزایش سود شما شود؟ قیمت شما در مقایسه با رقبا چگونه است؟ آیا امکان ارائه‌ی تخفیف به مشتریان تجاری یا بخش‌های خاصی از بازار وجود دارد؟

  

دامنه حضور: زیر مجموعه این فاکتور در بازاریابی ( پوشش بازار ، مکان ها ، حمل و نقل ، شبکه توزیع ) است.

پوشش بازار شما چه میزان جغرافیا دارد ؟ خریداران در چه مکان‌هایی محصول یا خدمات شما را جستجو می‌کنند؟ اگر آن‌ها یک فروشگاه را جستجو می‌کنند نوع آن چیست؟ یک بوتیک است یا سوپرمارکت؟ آیا آنلاین است؟ مستقیم انجام می‌شود یا از طریق کاتالوگ؟ چگونه می‌توانید به کانال‌های توزیع مناسب دسترسی پیدا کنید؟ آیا نیازی به استفاده از نیروی فروش دارید؟ رقبای شما چه کاری انجام می‌دهند و چگونه می‌توانید بهتر و متفاوت‌تر از آن‌ها باشید؟

 

تبلیغات : زیر مجموعه این فاکتور در بازاریابی ( روابط عمومی ، پیام تبلیغاتی ، زمان ، مکان ) است که در کل، بودجه و خلاقیت در تدوین این فاکتور خیلی موثر است.

چه زمانی و در کجا پیام‌های بازاریابی شما بیشترین تاثیر را خواهد داشت؟ آیا برای رسیدن به مخاطبان به تبلیغات در مطبوعات، تلویزیون، رادیو و غیره نیاز دارید؟ بهترین زمان برای تبلیغات شما چه زمانی است؟

 

به عنوان کلام آخر این مطلب این نکته را همیشه به یاد داشته باشید که چهار فاکتور و زیر مجموعه های گفته شده همگی مهم هستند.