03154822606
حافظه ی تصویری

حافظه تصویری پدیده ای خاص است  که در آن افراد می توانند معمولاً به مدت کوتاه ، به طور دقیق و کامل هر چه را که دیده اند  به خاطر بیاورند . معمولاٌ این حافظه محو می شود اما می تواند آنقدر صحیح و دقیق باشد که شخص را قادر سازد بعد از دیدن , تصویری را که از 1000 نقطه که به طور تصادفی روی برگه ی سفیدی پاشیده شده است کاملاٌ بازسازی کند . این نکته نشان می دهد که علاوه بر ظرفیت حافظه ای عمیق و طولانی مدت ، ما صاحب یک توانایی تصویری فوری و کوتاه مدت نیز هستیم . در اغلب بچه ها این توانایی به عنوان بخشی از عملکرد ذهنی آنها وجود دارد و ما با مجبور کردن آنها برای تمرکز بیش از حد روی منطق و زبان و تمرکز کم روی تخیل و مهارت های ذهنی دیگرشان ، این توانایی آنها را از بین می بریم .

حافظه ی تصویری

در آزمایش های اخیر ، 1000 تصویر یکی پس از دیگری و با سرعت تقریباٌ یک تصویر در هر ثانیه ، به افراد نشان داده شد. سپس روانشناسان 100 تصویر دیگر را با 1000 تصویر قبل ادغام کردند و از افراد خواستند تصاویری که در نوبت اول ندیده اند را انتخاب کنند . هر کسی بی توجه به اینکه چطور حافظه اش را توصیف می کند ، توانست تمام تصاویری را که دیده بود – همچنین تصاویری را که قبلاٌ ندیده بود , تشخیص دهد . آنها لزوماٌ قادر نبودند ترتیب تصاویر ارائه شده را به یاد بیاورند ، بلکه می توانستند عکس را به طور دقیق تشخیص دهند . مثال بالا این تجربه ی مشترک را – در انسان ها – ثابت می کند ، آنها چهره را بهتر از نامی که همراه آن است به خاطر می آورند . این مشکل خاص را می توان به سادگی و با استفاده از تکنیک های حافظه حل کرد.{1}

نقش های مهم تصویر در آموزش

1-برانگیختن انگیزه

2-ایجاد زمینه یادگیری

3-ایجاد داربست ذهنی و درک کلی از مفاهیم

4-تعریف کلی یا جزئی برای ویژگی ها

5-گسترش موضوع اصلی

6-ایجاد دیدگاه های فردی

7-تقویت متن با ایجاد ارتباط و انسجام

8-کمک به ارتقای آموزش زبان و ادبیات

9-ارتقای خلاقیت

10-درک زیبایی و تقدیر هنری {2}

به طور خلاصه تصویر باعث افزایش عملکرد شناختی یادگیرندگان می شود  و همانطور که قبلاً گفته شد برخی از افراد حافظه ديداري (بصري)  در وجودشان قوی تر و بهتر عمل می کند . این افراد با تصویر مطالب را بهتر یاد می گیرند .

 

منابع

{1} کتاب ذهن برتر - نویسنده : تونی بازان - ترجمه : فرزانه حامدی ، طیبه رفیعی - ناشر  انتشارات بوکتاب صفحه 24 – 25

{2} مقاله بررسی کاربرد تصویر در آموزش ویژه – نویسنده : دکتر اسماعیل زارعی زوارکی ، خانم فاطمه جعفرخانی – مجله تعلیم و تربیت استثنایی سال سیزدهم – 1392 - شماره – 7 – پیاپی  120

 

 

 

 

مالکیت فکری مطالب سایت زود یاد ثبت رسمی شده است .

استفاده از مطالب سایت، برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلا مانع است.