03154822606
راز کسب و کارهای موفق
نویسنده خبر : مدیر سایت    
جمعه 6 اسفند 1395      تعداد بازدید: 931     زبان : فارسی     چاپ     دسته بندی : عمومی    
به اشتراک بگذارید
تاریخ درج خبر : 1395/12/6

راز کسب و کارهای موفق با شرح نظریه ی دایره های طلایی 

 راز کسب و کارهای موفق در چیست؟

در شرح این موضوع باید با این سئوال شروع کرد که چه توضیحی وجود دارد که اتفاقات، آن گونه که اکثر افراد فکر می کنند پیش نمی آیند ؟ یا بهتر است بگویم ، چه توضیحی هست ، وقتی بقیه می توانند، چیزهایی به دست بیاورند، که  بر خلاف همه ی پیش بینی ها است؟

برای نمونه : چرا آقای عباس برزگر که با کمترین امکانات زندگی می کرده ، حال صاحب دهکده گردشگری است؟ که بسیار بسیار موفق شده است !! ، چرا این همه در جذب گردشگر خارجی موفق است ؟ که هر روز و هر روز به موفقیت او برای جذب گردشگران خارجی بیشتر و بیشتر می شود در حالی که همزمان هتل و اقامتگاهی زیادی در کشور وجود داشتند و دارند، با بهترین امکانات و سرمایه ها، هم از نظر نیروی انسانی با تحصیلات عالی و هم از نظرمالی ؟ پس چرا به نظر گردشگران خارجی دهکده گردشگری عباس برزگر متفاوت  به نظر می رسد؟ ، که باعث جذب بیشتر شده است.

و چرا برادران رایت توانستند هواپیمای موتوری تحت کنترل انسان را بسازند ؟ در حالی که مطمئناً تیم های دیگری هم بودند که شایسته تر بودند،و با وجود سرمایه ی بیشتر نتوانستند به هواپیمای موتوری با سرنشین دست پیدا کنند و برادران رایت از آنها پیشی گرفتند.

چیزی دیگری در اینجا نقش بازی می کند، پژوهشگر و ایده پرداز سایمون سینک با بررسی زیاد سر از راز  کسب و کارهای موفق در آورده است، که مطمئناً با فهمیدن این موضوع نگاه شما نیز به آن گونه که فکر می کرده اید تغییر خواهد کرد ، و حتی نحوه ی عمکرد شما را نیز تغییر خواهد داد.

پژوهشگر وایده پرداز سایمون سینک متوجه شده است که، تنها یک الگوی وجود دارد، که تمام شرکتها یا سازمانها و یا رهبران بزرگ و الهام بخشی که در جهان موفق شدن از آن پیروی کردند. همه  آنها درست در مسیری فکر و عمل می کنند و ارتباط بر قرار می کنند که کاملاً در جهت مخالف بقیه است.

احتمالاً در دنیا ساده ترین نظریه این باشد که سایمون سینک آن را دایره های طلایی می نامد.

در این نظریه به اختصار توضیح می دهد. که چرا بعضی از سازمانها و یا رهبران بزرگ  می توانند الهام بخش باشند در حالی که دیگران نمی توانند.

 دایره های طلایی

اجازه بدهید تعریف و یا معانی هر کلمه را به صورت خلاصه بیان کنیم :

(what) : یعنی چه چیز ؟ همه افراد یا سازمانها می دانند که چه می کنند، صد در صد می دانند که چه می کنند و یا چه چیز را تولید می کنند و یا عرضه می کنند.

(how) : یعنی چطور ؟ برخی از افراد و یا سازمانها می دانند که چطور یا چگونه آن را انجام می دهند، آنچه که به آن ارزش آفرینی متفاوت گفته می شود، و یا شیوه ی انحصاری خود و یا usp  تان

(why) : یعنی چرا ؟ اما خیلی خیلی کم هستند افراد و یا سازمانهای که می دانند که چرا کاری را که انجام می دهند را انجام می دهند . منظور از چرا سود آوری نیست ، سود آوری و پول نتیجه است ، همیشه یک نتیجه است که از کار به دست می آید. منظور از چرا این است که هدفتان چیست ؟انگیزه تان چیست ؟ باورتان چیست ؟ کسب کار شما به چه دلیل وجود دارد؟ چرا صبح از خواب بیدار می شوید ؟

راز موفقیت انتخاب جهت مناسب در روش تفکر ما و یا  روش کار ما است ، که باید حرکت از درون به بیرون دایره های طلایی باشد. مسیر درستی که تمام شرکتها یا سازمانها و یا رهبران بزرگ طی کرده اند.

تمام رهبران و یا سازمانهای بزرگ صرف نظر از اندازه شان و یا صنعتشان همه می اندیشند و ارتباط برقرار می کنند از درون به بیرون دایره های طلایی یعنی از یک سئوال خوب شروع کردند، چرا باید این کار انجام شود ؟

 

می توان گفت : راز موفق شدن در هر کسب و کاری در انتخاب مسیر حرکت به پاسخ سئوالات خود است . کسب و کارهای موفق ابتدا از سئوال بسیار خوبِ (چرا) شروع می کنند.

چرا باید، من و یا  چرا شرکت من، این کار را انجام بدهد ؟

 

مثالهای زیادی برای شرح بهتر این موضوع وجود دارد. ولی چون در آغاز ، مثالِ دهکده گردشگری آقای عباس برزگر و اختراع بزرگ برادران رایت آورده شده به شرح بیشتر کاری که آنها انجام داده اند می پردازیم.

آقای عباس برزگر که به گفته خود در خانواده فقیری بزرگ شد است . بعد از ازدواج نیز با فقر نسبی دست و پنجه نرم کرده ، تا اینکه به صورت اتفاقی چند گردشگر آلمانی مهمان خانه  ساده او می شوند. ایشان و خانواده شان به رسم مهمان نوازی ایرانیان با همان اندک وسایل پذیرایی که داشتند از مهمانهای خود پذیرایی می کنند . از قضا، این دو مهمان بعد از رفتن در کشورشان شروع به تعریف از مهمان نوازی این خانواده خوب ایرانی می کنند. که منجر به کنجکاوری و جذب گردشگران دیگر آلمانی می شود و بقیه داستان که شاید اکثر شما ها اطلاع داشته باشید . آنچه که توجه همه  را جلب می کند نوع موفقیت آقای عباس برزگر است. از خودش سئوال شده که دلیل موفق شدن شما چیست ؟  در جواب این سئوال  ایشان گفته: بعد از بررسی مسیری که رفته ام ، به این نتیجه رسیدم، که آنچه که من را جلو برد و  تلاش من را بیشتر و بیشتر کرد باوری بود که، از نتیجه تجربه در پذیرایی مهمان خود و  سفرهای خودم به دست آوردم ، من به این باور رسیدم که دلیل  سفر گردشگران خارجی به ایران تنها می تواند این چند کلمه باشد ( امنیت ، ساده زیستی و مهربانی ایرانیان ) او با این دید، توانسته بدون امکانات و با سواد اندک ابتدای در زمینه ی گردشگری موفق به اشتغال مستقیم 600 نفر شود. (قابل ذکر است چنانکه در یک سمینار کارآفرینی به ایشان از نزدیک آشنا شده ام ایشان درحال حاضر به دلیل علاقه و یا بهتر بگم انگیزه و نیازی که داشته به یادگیری مکالمه روزمره زبان انگلیسی و مرور و تکرار، که حاصل تجربه گفتگوی هر روزه ی ایشان، با گردشگران خارجی می باشد مکالمه روزمره زبان انگلیسی را به خوبی فرا گرفته است )

دهکده گردشگری عباس برزگر

و اما هیچ مثالی بهتر از مثال برادران رایت نمی شود . اکثر مردم چیزی در مورد سامول پیرپان لنگلی نمی دانند. اگر به اوایل قرن بیستم برگردیم  دستیابی به هواپیمای موتوری سرنشین دار مثل موفقیت در اینترنت است. همه در تلاش برایش بودند. سامول پیرپان لنگلی دارای آن چیزهایی بود که، ما به دستورالعمل برای موفقیت می شناسیم. منظور اینکه حتی، الان شما از مردم می پرسید ، چرا شرکت شما و چرا محصول شما به شکست خورد؟ و مردم همیشه یک قالب از پاسخ را به شما می دهند از سه چیز مشترک ، کمبود سرمایه ،و افراد اشتباه،و شرایط بد بازار.  همیشه این سه پاسخ در همه یکسان است . پس اجازه بدهید بررسی کنیم .

سامول پیرپان لنگلی از طرف دولت وقت آن زمان 50 هزار دلار پول دریافت کرده بود،  تا ماشین پرنده آنچه که ما امروز به اسم هواپیما می شناسیم بسازد، مسئله ی پول وجود نداشت . او کرسی تدریس در دانشگاه های هاروارد  را داشت  و در پروژهای تحقیقاتی زیادی نیز همکاری می کرد، پس در نتیجه داری ارتباطات بسیار عالی بود، او همه بهترین مغزهای بزرگ زمان خود را می شناخت، او هر کس که لازم بود استخدام کرده بود چرا که پول داشت و ارتباط و همچنین شناخت و اعتبار ، و همچین می توان گفت شرایط بازار او عالی بود. چرا که پول را از قبل گرفته بود. روزنامه ی نیویورک تایمز هم به کمک او همه جا به دنبال او بود ، به طور خلاصه همه از سامول پیرپان لنگلی حمایت می کردند . پس چطور است تا به حال ما از سامول پیرپان لنگلی چیزی نشنیده ایم ؟

تنها چند صد مایل آن طرفتر برادران رایت که هیچ کدام از آنچه که ما به عنوان رمز موفقیت می شناسیم  را نداشتند ، آنها هیچ پولی نداشتند ، آنها هزینه های رویای خودشان را از راه تعمیرگاه  دوچرخه شان در می آورند و پرداخت می کردند حتی یکی از برادران رایت تحصیلات دانشگاهی نداشتند و همچنین روزنامه ای نداشتند که دنبال آنها باشد.

تفاوت در اینجا بود ، که برادران رایت با یک آرمان پیش می رفتند . با یک هدف و با یک باور ، آنها باور داشتند که اگر آنها سر از راز این ماشین پرنده در آورند ، این ماشین پرنده جهت دنیا را تغییر خواهد داد.

سامول پیرپان لنگلی به پول فکر می کرد و می خواست معروف بشود. او به دنبال نتیجه بود . او به دنبال ثروت بود ، و حالا مشخص شد که سر انجام چه شد . و در حالی که کسانی که رویاهای برادران رایت را باور داشتند از جان و دل کار می کردند. آنها تنها برای حقوق کار نمی کردند و آنها داستانهای تعریف می کردند که چطور برادران رایت هر دفعه به بیرون می رفتند که مجبور بودند با زحمت کلی لوازم و قطعات را حمل کنند . چون دفعات زیادی این برادران رایت سقوط می کردند و در ضمن تا قبل از تاریکی هوا مجبور بودند برگردند، و سرانجام در هفدهم  دسامبر 1903 برادران رایت پرواز کردند.{1}

پرواز برادران رایت

 

اگر شما  خبر( چرا زود یاد تهیه شد ؟ ) را در سایت زود یاد مطالعه کنید، در میابید که چرا برنامه آموزشی و سایت زود یاد با تلاش چهار ساله و همکاری متخصصین تهیه شده است ؟، آن هم با وجود دوری از پایتخت ، دور از مرکز استان ، در یک شهر کمتر از 15 هزار نفر جمعیت و بدون تحصیلات دانشگاهی تهیه کننده ی آن؟!!!!

این پاسخ را شما باید در باورهای تهیه کننده و تیم متخصص تولید زود یاد بررسی کنید ، باورهایی که نتیجه ی تجربه ، مطالعه و نظرسنجی ها به دست آمده است که در اینجا برای شما با شماره ذکر می کنیم :

  • 1-با نوآوری در تکنولوژی آموزشی و تصویر سازی لغات به شیوه ی برنامه آموزشی زودیاد می توان به آسانی لغات ضروری مکالمات روزمره زبان انگلیسی  را حفظ کرد.
  • 2-تصویر سازی لغاتواقعا باعث افزایش قدرت ذهن می شود. چرا که با ارتباط بین پدیده ها با یک موضوع یا لغت، راه خلاقیت و حافظه در زمینه کاری نیز هموار می شود.
  • 3-با حفظ آسان لغات مکالمات روزمره ی زبان انگلیسیبه راحتی می توان در یادگیری مکالمه ی زبان نیز موفق شد . هر چه افراد زیادی در داخل ایران به مکالمه ی زبان انگلیسی بیشتر و بهتر دست یابند مطمئناً کشورمان موفقیت بیشتر برای جذب توریست خواهد داشت. جذب گردشگر بیشتر یعنی جذب سرمایه بیشتر و همچنین شناساندن فرهنگ دینی و مذهبی  (مهربانی و ساده زیستی ایرانیان) به  دنیا. به امید سرافرازی ایران عزیز

منبع{1} الهام گرفته شده از سخرانی ( پژوهشگر و ایده پرداز سایمون سینک ) یعنی مطالب با تغییرات نویسنده همراه است.

نویسنده : سعید نصیریان نوش آبادی